De qr code: hit or mis?

De qr code zie je steeds een beetje vaker voorbijkomen in tijdschriften, roddelbladen en kranten. De qr code staat bijvoorbeeld in de krant en het gaat over het winnen van een geldprijs. Om kans te maken hoef je alleen maar even de qr code te scannen. Dit is geen grote moeite om te doen, en veel mensen zullen de qr-code dus ook scannen. Zelfs als ze geen app hebben om de code te scannen zullen ze deze downloaden om kans te maken.  

De qr code wordt hier gebruikt om via een niet online medium, toch het internet op te komen. De content van het online platform moet dan wel goed aansluiten op de content van het offline platform. Als dit niet het geval is, zullen mensen denken dat ze verkeerd zijn doorverbonden en kunnen ze afhaken. Het verkeerd inzetten van een qr code kan lijden tot imago schade. Het is dus van essentieel belang dat de qr code naadloos aansluit op hetgeen wat wordt gelinkt. Dit is ook één van de redenen waarom veel marketeers hun rug toe hebben gekeerd naar de codes. Ondanks de slechte start van de qr code, maakt hij de laatste tijd toch een comeback.  

In China en Japan (waar de qr code oorspronkelijk vandaan komt) wordt de code volop gebruikt. Hier heeft de qr code op veel verpakkingen zelfs de barcode vervangen. Door deze nieuwe coding and marking techniek is een barcode printen overbodig geworden omdat de qr code de plaats al heeft ingenomen. Het is met een qr code niet meer nodig om langs de kassa te gaan. Je scant de code met je telefoon, welke in contact staat met je bankrekening die het bedrag er dan gelijk vanaf haalt. Door een qr code op de juiste manier in te zetten, kunnen er veel nieuwe kansen worden gecreëerd 

http://www.kba-metronic.nl